The barriers and prospects of innovative technologies’ development in automobile transport

The paper analyzed the structure and dynamics of the global market of electric and hydrogen cars. The basic economic, technical and infrastructural barriers of diffusion and development of each of the technologies are considered. The state and prospects of development of Russian market of electric vehicles are analyzed. Gas vehicles (including liquefied natural gas vehicles) are defined as the core technology competitor. The most likely scenario for the development of alternative automobile technologies in Russia in the near term (until 2020) is given, the major stakeholders and drivers of the market are defined.

Keywords: electric cars, hydrogen fuel cars, natural gas vehicles, technology diffusion, barriers

References

1. В. М. Андреев. Солнечная фотоэнергетика в России и мире// Наука и техника в газовой промышленности, № 2, 2013. С. 39-43.
2. О. Б. Тарасенко, О. С. Попель. Промышленные технологии фотоэнергетики и возможные пути их развития в России (обзор). Ч. 2. Модификации технологий производства фотоэлектрических преобразователей, совершенствование контактных
структур и выбор перспективных технологий для расширения производства ФЭП в России//Теплоэнергетика, № 12, 2015. С. 23-28.
3. С. В. Ратнер, В. В. Иосифов. Перспективы развития солнечной
энергетики в России: стоимостной анализ//Вестник Уральского федерального университета. Серия: «Экономика и управление», № 4, 2014. С. 52-62.
4. В. Е. Фортов, О. С. Попель. Состояние развития возобновляемых источников энергии в мире и в России//Теплоэнергетика, № 6, 2014. С. 4-13.
5. С. В. Ратнер. «Зеленые» проекты энергетических компаний: экономические аспекты//Экономический анализ: теория и практика, № 8, 2014. С. 27-34.
6. А. Б. Алхасов, Д. А. Алхасова, А. Ш. Рамазанов, М. А. Каспарова.
Перспективы комплексного освоения высокопараметрических геотермальных рассолов//Теплоэнергетика, № 6, 2015. С. 11-17.
7. Я. И. Бляшко. Малая гидроэнергетика России. Проблемы и перспективы развития//Энергетик, № 6, 2013. С. 101-105.
8. Л. К. Малик. Малая гидроэнергетика и Киотский протокол// Энергия: экономика, техника, экология. № 7. 2009. С. 10-16.
9. И. Д. Грачев, Г. В. Колесник, М. А. Бендиков. Механизмы реализации ответственности электроэнергетических компаний перед обществом//Экономический анализ: теория и практика.
№ 45. 2015. С. 2-4.
10. В. В. Иосифов, С. В. Ратнер. Проблемы и перспективы развития машиностроения России в посткризисный период. Краснодар: Издательский дом – Юг, 2011. – 150 с.
11. С. Ю. Глазьев. Теория долгосрочного технико-экономического развития. М.: ВлаДар, 1993.
12. James Ayre. Top EV Cities In US — 10 Charts. http://evobsession.com/2015-08-08.
13. R. Schreffler. Toyota Remains Unchallenged Global Hybrid Leader//Wards Auto. № 8. 2014.
14. M. Bettencourt. Electric Leaf falls in price//The Globe and Mail. № 6. 2013.
15. Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA). Neuzulassungen von
Personenkraftwagen im Dezember 2012 nach Marken und
Modellreihen. January, 2013.
16. U. S. Environmental Protection Agency. Light-Duty Automotiv
Technology, Carbon Dioxide Emissions, and Fuel Economy Trends:
1975 Through 2014. October, 2014.
17. M. Stevens. Holden Volt Pricing And Specifications Announced
For Australia//The Motor Report, № 7, 2012.
18. Prius Plug-In eligibile for a $1,500 California consumer incentive
plus $2,500 Federal tax credit. Green Car Congress. Toyota News
Release (2012-02-28).
19. Hybrid Model Global Sales Results. Toyota City, Japan: Toyota.
2015.
20. J. Voelcker. Plug-In Electric Car Sales Triple In 2012 As Buyers.
Models Increase//Green Car Reports, № 3, 2013.
21. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Cijfers
elektrisch vervoer — Top 5 geregistreerde modellen plug-in hybride
elektrische voertuigen. July 2015.
22. N. Middleton. Outlander PHEV tops ultra-low emission league
table as plug-in sales soar//Fleet World, № 6, 2015.
23. Bil Sweden Statistic (2015-07-01). Nyregistreringar juni 2015.
24. J. Pontes. France June 2015 (EVSales.com).
25. B. Frydenlund. 2 in 10 cars was an electric vehicle in the first half
(in Norwegian)//Norwegian Electric Vehicle Association. № 7.
2015.
26. T. Cain. Toyota Prius Plug-In Sales Figures//Good Car Bad Car,
August 2015
27. J. Pontes. Finland March 2015. (EVSales.com).
28. J. Pontes. Spain Full Year 2012. (EVSales.com).
29. Tesla Motors – Third Quarter 2015 Shareholder Letter. http://
www.teslamotors.com.
30. Global EV Outlook. Understanding the Electric Vehicle Landscape
to 2020. IEA. April, 2013.
31. J. Tollefson. Car industry: charging up the future//Nature News,
No. 1, 2008. P. 236-440.
32. J. King. The King Review of low-carbon cars/In: H. Treasury (Ed.).
The Stationery Office. London, 2007.
33. C. E. Thomas. Fuel cell and battery electric vehicles compared//
International Journal of hydrogen energy, No. 34, 2009.
P. 6005-6020.
34. Ramage MP. Committee on the assessment of resource needs
for fuel cell and hydrogen technologies, transitions to alternative
transportation technologies — a focus on hydrogen.
Washington, D. C.: National Research Council of the National
Academies.
35. Государственный доклад о состоянии и об охране окружающей
среды Российской Федерации в 2014 г. М.: Министерство природных ресурсов и экологии Российской Федерации, 2015. – 470 с.
36. Gas Vehicles Report. November, 2015. NGV Impresores. Buenos
Aires: Argentina, 2015.
37. A. F. Burke. Batteries and ultracapacitors for electric, hybrid, and
fuel cell vehicles//Proceedings of the IEEE 95, 2007. P. 806-820.
38. Аналитический портал http://evobsession.com.
39. http://insideevs.com.
40. Аналитический портал http://IPWatchdog.com.
41. Официальный сайт компании AESC.
http://www.eco-aesc-lb.com.
42. Официальный сайт ПАО «МОЭСК». http://www.moesk.ru.
43. Портал COFX.RU. http://cofx.ru/auto-news/el-lada.
44. Пресс-релиз компании АвтоВАЗ от 12.11.14.
http://www.lada.ru.

Authors