Involving students in research work at the university: the mechanism and evaluation of efficiency

In the article on the example of the experience of Penza state university the mechanism of involvement of students in scientific research and innovation is considered as well as suggested tools to assess the effectiveness of the process. The article shows in detail how to use the tools of the Total Quality Management (checklists, Pareto diagrams, Ishikawa diagram) in combination allows detection of «bottlenecks» in the organization and implementation of scientific activities of students; to rank in order of importance the factors affecting the efficiency of research work of students, to formulate the task of eliminating the causes of «bottlenecks» and suggest directions for their solution. The proposed mechanism of involvement of students in research and methods for evaluating its effectiveness are introduced at the faculty of the Polytechnic institute of Penza state university. Achieved results can be used in higher educational institutions of Russia to solve the problems of increase of efficiency of research and innovation activities of students

Keywords: scientific-research work of students (NIRS), student scientific society, indicators of efficiency

References

1. Н. В. Бекетов. Роль информации и знаний в современном экономическом развитии общества//Инновации, № 1, 2013. С. 45-48.

2. Менеджер инноваций крупной российской компании — кто он? Отчет по результатам исследования «Задачи, формы деятельности и компетенции менеджеров инноваций крупных российских компаний». М.: Институт менеджмента инноваций НИУ ВШЭ, 2013. – 19 с.

3. С. Коллини. Зачем нужны университеты?/Пер. с англ. Д. Кралечкина; под науч. ред. А. Смирнова; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2016. – 264 с. (Библиотека журнала «Вопросы образования.)

4. Г. Н. Лобова. Основы подготовки студентов к исследовательской деятельности. М., 2002. – 196 с.

5. Б. В. Петрушин. Активизация научно-исследовательской деятельности студентов в высших учебных заведениях: дисс. .канд. экон. наук, 08.00.05. М., 2006. – 175 с.

6. П. И. Пидкасистый. Организация учебно-познавательной деятельности студентов М.: Педагог. общ-во России, 2005. – 144 с.

7. С. Э. Майкова, И. А. Головушкин. Коммерциализация результатов научно-исследовательской деятельности как основной фактор инновационного развития национального исследовательского университета//Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2012. № 4 (24). С. 110-118.

8. Т. А. Салимова. Управление качеством: учебное пособие. М.: Омега-Л, 2008. – 414 с.

9. О. П. Глудкин, Н. М. Горбунов, А. И. Гуров, Ю. В. Зорин. Всеобщее управление качеством/Под ред. О. П. Глудкина. М.: Горячая линия – Телеком, 2001. – 600 с.

10. С. В. Докука, Д. Р. Валеева, М. М. Юдкевич. Коэволюция социальных сетей и академических достижений студентов//Вопросы образования. 2015. № 3. С. 44-65.

11. Burton R. Clark. The Organizational Saga in Higher Education//Administrative Science Quarterly. Vol. 17, No. 2, Jun, 1972. P. 178-184.

12. E. A. Pecherskaya, R. M. Pecherskaya, Yu. V. Shepeleva, А. А. Mihailov, N. O. Rybakova. Parameters interdependency analysis of universities international ratings based on quality control tools. Innovative information technologies. Part. 2. Moscow, HSE, 2014. P. 408-411.

13. Е. А. Печерская. О взаимосвязи параметров международных рейтингов университетов//Университетское образование. Сборник статей XVIII Международной научно-методической конференции. Пенза: изд-во ПГУ, 2014. C. 218-220.

14. Е. А. Печерская, А. В. Печерский, К. О. Николаев. Методологические основы управления научно-исследовательской и инновационной деятельностью в вузе/Под. ред. Н. К. Юркова// Труды Международного симпозиума «Надежность и качество». В 2-х т. T. 1. Пенза: ПГУ, 2015. C. 252-255.

15. Проект «Научно-исследовательские семинары в лицее НИУ ВШЭ». https://school.hse.ru/nis.

16. Программа «Инновационный дайвинг» — школа поиска идей и создания с целью их реализации бизнес-проектов. http://urfu.ru/ru/innovations/diving.

Authors