The problems of Russia’s participation in the global technological competition, which determines the country’s place in the world, the level of its socio-economic development and the state of national security, are considered. We take into account the strong positive effects of scale in the creation and implementation of innovations. At first glance, the Russian Federation, which is smaller compared to world leaders (USA, EU, PRC) by an order of magnitude in the scale of markets and population, has no chance in this race. However, there is a possibility of asymmetric response — a more rational organization of science and high-tech industry. Examples of such «equalizing chances» solutions are given. Cross-sectoral integration of research and development allows to neutralize losses in scale, ensuring the use of new technologies in several industries. There is also a need for inter-industry coordination of plans for innovative development of different sectors, so that each performs optimal functions for it in the economy or national defense. The article substantiates the creation of a single authority of applied research and development state governance
Keywords: innovative development, breakthrough technologies, catch-up development, asymmetric response, the effects of scale, cross-sectoral integration, coordination
1. Е. Ю. Байбакова, В. В. Клочков. Экономические аспекты фрагментации технологических цепочек в наукоемкой промышленности//Вестник Уральского государственного технического университета. Серия «Экономика и управление». 2010. № 6. С. 89-101.
2. Е. И. Балабан А. В. Гальченко, В. А. Тегин. Прогноз стоимости образцов материальной продукции военного назначения//Вооружение и экономика. 2016. № 4.
3. В. В. Гребеник, С. В. Шкодинский. Эффект А. И. Пожарова как объективный закон в области обеспечения экономической и военной безопасности ядерных держав мира//Экономика и предпринимательство. 2012. № 6. С. 30-34.
4. А. В. Дутов, В. В. Клочков. Развитие систем управления созданием новых технологий в наукоемкой промышленности//Экономический анализ: теория и практика. 2013. № 45 (348). С. 2-15.
5. А. В. Дутов, В. В. Клочков. Стратегическое управление развитием авиационных технологий: проблемы и современные решения//Экономический анализ: теория и практика. 2013. № 48 (351). С. 2-15.
6. Н. В. Иванова, В. В. Клочков. Экономические проблемы управления высокорисковыми инновационными проектами в наукоемкой промышленности//Проблемы управления. 2010. № 2. С. 25-33.
7. В. В. Клочков. CALS-технологии в авиационной промышленности: организационно-экономические аспекты. М.: ГОУ ВПО МГУЛ, 2008. 124 с.
8. В. В. Клочков, Т. М. Гусманов. Маркетинговые информационные технологии в авиастроении//Маркетинг в России и за рубежом. 2007. № 6. С. 10-18.
9. В. В. Клочков, С. М. Рождественская. Современные принципы управления прикладными исследованиями в авиационной науке//Интеллект & технологии. 2016. № 1 (13). С. 58-63.
10. А. Л. Русанова, В. В. Клочков. Эффективность кооперации в сфере исследований и разработок: временные аспекты//Инновации. 2011. № 8. С. 71-77.
11. Г. Скопец. Многофункциональность: за все надо платить//Авиапанорама. № 1. 2008.
12. Стратегия научно-технологического развития Российской Федерации, утв. указом Президента Российской Федерации от 1 декабря 2016 г. № 642.
13. М. В. Тимченко, В. В. Клочков. Анализ влияния емкости рынка на конкурентоспособность наукоемкой продукции//Журнал экономической теории. 2012. № 2. С. 115-128.
14. M. Kremer. Population Growth and Technological Change: One Million B. C. to 1990//The Quarterly Journal of Economics. 1993. Vol. 108. P. 681-716.