Evolution of transport infrastructure for climate protection: development of innovative automobile transport technologies in Russia and in the world

The transition to electric vehicles is considered one of the most promising ways to decarbonize the transport, allowing combining economic growth and reducing negative impacts on the environment and climate. However, such questions as how far the process of electrifying land transport can go in the current structure of the economy, will there be fuel or raw material constraints when switching to electric vehicles and, most importantly, will the transfer to electricity solve the effects of climate change remain opened. This paper attempts to answer this questions on the time horizon until 2030. The article analyzes the dynamics and the main drivers of electric transport development in 2013-2017, forecast the growth of the electric vehicle market and the dynamics of demand for raw materials, fuel and materials for the production of batteries and engine components of electric vehicles, and environmental effects from the development of electric vehicles

Keywords: electric cars, climate change, environmental effects, resource constraints, forecast

References

  1. Клименко В.В., Микушина О.В., Терешин А.Г. Парижская конференция по климату – поворотный пункт в истории мировой энергетики // Доклады Академии наук. 2016. Т. 468. № 5. С. 521.
  2. Ратнер С.В. Механизмы налогового стимулирования развития «зеленых» транспортных систем: опыт Норвегии // Финансы и кредит. — 2018. — Т. 24, № 4. — С. 767 — 783.
  3. Global EV Outlook 2018. Toward cross-modal electrification. OECD/IEA, 2018. Paris, France.
  4. Global EV Outlook 2016. Beyond one million electric cars. IEA. Paris, France. 2016. P.61
  5. D. T. Blagoeva, P. Alves Dias, A. Marmier, C.C. Pavel; Assessment of potential bottlenecks along the materials supply chain for the future deployment of low-carbon energy and transport technologies in the EU. Wind power, photovoltaic and electric vehicles technologies, time frame: 2015-2030; EUR 28192 EN; doi:10.2790/08169
  6. Mathieux, F., Ardente, F., Bobba, S., Nuss, P., Blengini, G., Alves Dias, P., Blagoeva, D., Torres De Matos, C., Wittmer, D., Pavel, C., Hamor, T., Saveyn, H., Gawlik, B., Orveillon, G., Huygens, D., Garbarino, E., Tzimas, E., Bouraoui, F. and Solar, S., Critical Raw Materials and the Circular Economy – Background report. JRC Science-for-policy report, EUR 28832 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-74282-8 doi:10.2760/378123 JRC108710
  7. Иосифов В.В. Глобальные инновационные тренды развития транспортных систем и стратегические альтернативы для российского машиностроения // Друкеровский вестник. 2018. №4. С.165-178
  8. Ратнер С.В., Маслова С.С. Государственное стимулирование развития рынка электрических транспортных средств: мировой опыт //Финансы и кредит, 2017. Т. 23, Вып. 22, стр. 1281-1299.
  9. Ратнер С.В., Иосифов В.В. Моделирование эффектов со-направленного развития автотранспортных технологий и технологий электрогенерации // Друкеровский Вестник. 2017, №3. стр. 49-59
  10. Ратнер С.В., Иосифов В.В. Прогнозирование экологических эффектов диффузии новых автотранспортных технологий на основе методологии кривых обучения// Экономический анализ: теория и практика, 2017. Т.16, Вып. 4, стр. 782-796
  11. BP Statistical Review of World Energy. 67th Edition. London. 2018.
  12. Critical raw materials for the EU. 2010. p. 84.
  13. Bauer, D., et al. Critical Materials Strategy. 2010, U.S. Department of Energy: Washington, D.C.
  14. Zhou B., Li Z., Chen C. Global Potential of Rare Earth Resources and Rare Earth Demand from Clean Technologies // Minerals 2017, No,7, Iss. 203.
  15. Иосифов В.В. ОЦЕНКА Экологических эффектов инновационных автотранспортных технологий по стандарту ГОСТ Р ИСО 14040-2010 // Эксплуатация морского транспорта. 2017. № 3 (84). С. 20-26.

Authors