In article the problem of overcoming of gaps between requirements of the enterprises to engineering competences of graduates of technical colleges and the actual educational level of bachelors or masters is considered. The concept of the center of competences for design and preparation of production is offered. On the basis of this center it is possible to implement educational, scientific and innovative projects, and also interaction between university and the regional enterprises. On the example of Samara State Technical University is presented the version of restructuring university’s engineering centers which provide a vertical integration and increase of efficiency of scientific and practical and educational activity of university
Keywords: engineering, center of competences, practice-focused education, PDM
1. А. В. Шраер, Е. В. Латыпова. Инновационные кластеры и кластеры компетенций: взаимосвязь понятий//Управление экономическими системами. № 8. 2015.
2. М. А. Шилова, Р. М. Галимов. Формирование инновационных центров компетенций//Master’s Journal. № 1. 2014. С. 263-269.
3. С. Л. Бедрина. Роль центра компетенции в развитии инновационной системы подготовки кадров региона//Современные проблемы науки и образования. № 6. 2012.
4. Г. А. Черновалова. Интегрированный центр компетенций предприятия как инфраструктурный механизм управления инновационным развитием персонала//Фундаментальные исследования. Вып. 3. 2015. С. 217-223.
5. А. И. Глухова. Разработка модели и структуры корпоративного центра компетенций//Master’s Journal. № 1. 2015. С. 316-322.
6. С. Уиддет, С. Холлифорд. Руководство по компетенциям/Пер. с англ. М.: Издательство ГИППО, 2008. – 228 с.
7. Е. В. Латыпова. Инновационный потенциал кластеров компетенций в экономике знаний//Вопросы экономики и права. № 83. 2015. С. 139-143.
8. Перспективы развития инженерного образования: инициатива CDIO: информ.-метод. изд./Пер. с анг. и ред. В. М. Кутузова, С. О. Шапошникова. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2012. – 29 с.