Public procurement as a strategic instrument for research and technological development of the Russian economy

The article analyzes the conceptual bases of development of the system of public procurement as an integral part of the effective management of public resources. The authors examine the problems of transition to a new concept of development of the procurement system, increase of their innovative activity. Proposals on the institutional framework and procurement regulation that meets the needs of the strategy for scientific and technological development of Russian economy were formulated in the article. The authors disclose the basic principles of the establishment of the Institute «qualified customer» in the procurement high-tech and innovative products.

Keywords: contract system, public procurement, public procurement, state and municipal needs, government regulation, innovative function, research and development, public-private partnership, institute «qualified customer».

References

1. И. И. Смотрицкая, С. И. Черных. Контрактная парадигма: Нобелевская премия по экономике-2016//Вестник Института экономики РАН. № 6. 2016. С. 91-96.

2. Минэкономразвития России. Доклад о результатах мониторинга применения Федерального закона от 5 апреля 2013 г. № 44-ФЗ «О контрактной системе в сфере закупок товаров. работ. услуг для обеспечения государственных и муниципальных нужд» в 2016 г. http://zakupki.gov.ru.

3. Минэкономразвития России. Доклад о результатах мониторинга применения Федерального закона от 17 июля 2011 г. № 223-ФЗ « О закупках товаров, работ, услуг отдельными видами юридических лиц» в 2016 г. http://zakupki.gov.ru.

4. Наука, технологии и инновации России-2016: крат. стат. сб. М.: ИПРАН РАН, 2016. С. 76, 82-84.

5. А. И. Каширин. Закупки инновационных продуктов или закупки инноваций?//Инновации. № 5. 2015. С. 13-21.

6. В. А. Коцюбинский. Теория и практика госзакупок инновационной продукции//Инновации. № 6. 2016. С. 78-82.

7. С. С. Шувалов. Институциональные принципы государственных закупок инновационной продукции// Вестник Института экономики РАН. № 5. 2014. С. 60-69.

8. Д. Богуш. Кратко о RAND Corporation http://psyfactor.org/lib/rand.html

9. Е. В. Попова. Контракт государственно-частного партнерства. Рекомендации по содержанию контракта на основе международного опыта//Инновации. № 1. 2016. С. 14.

Authors