Professional experience and education of Russian startups founders: knowledge management analysis

There is a gap in knowledge in studies in innovative entrepreneurship development regarding the required level of education for innovative Russian entrepreneurs, which is necessary for independent business development in Russia. This paper attempts to find out extra managerial and innovative skills that are useful for further development of new innovative enterprises. To do this we made a survey of professional experience and education of Russian startup founders. We collected 92 CVs, which are our base for this research. Results are following: the majority of innovative entrepreneurs work in IT, they have a higher educational degree in Computer Science and Mathematics, and they have a professional experience including managerial one in large firms. The minority have an education related to innovative entrepreneurship and a third have MBA degree. Finally, we made conclusions about the further education of innovative entrepreneurs, which is based on knowledge management theories

Keywords: innovative entrepreneurs; professional experience; education; social capital

References

1. У. Баумоль. Микротеория инновационного предпринимательства/Пер. с англ. Ю. Каптуревского, под ред. Т. Дробышевской. М.: Издательство Института Гайдара, 2013.

2. С. Бланк, Б. Дорф. Стартап. Настольная книга основателя (The Startup Owner's Manual). М.: Альпина Паблишер, 2014.

3. О. Р. Верховская. Факторы нарождающегося предпринимательства: особенности России//Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8: «Менеджмент». № 2. 2009. С. 32-52.

4. О. Р. Верховская, М. В. Дорохина, А. В. Сергеева. Глобальный мониторинг предпринимательства: Россия 2013. СПб.: ВШМ СПбГУ, 2013.

5. О. Г. Голиченко. Основные факторы развития национальной инновационной системы: уроки для России. Центральный экономико-математический институт РАН. М.: Наука, 2011.

6. Р. М. Грант. К знаниевой теории фирмы. В кн. «Управление знаниями: хрестоматия»/Пер. с англ. под ред. Т. Е. Андреевой, Т. Ю. Гутниковой. СПб.: Высшая школа менеджмента СПбГУ, 2009.

7. П. Друкер. Бизнес и инновации/Пер. с. англ. К. Головинский. М: Вильямс, 2007.

8. И. А. Коршунов, О. С. Гапонова. Организационное управление предприятиями ранних фаз развития. М.: РИОР; ИНФРА-М, 2016.

9. И. Нонака, Х. Такеучи. Компания — создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах. М.: Олимп-Бизнес, 2011.

10. Федеральный закон от 23 августа 1996 г. № 127-ФЗ (ред. От 22.12.2014 г., с изм. от 20.04.2015 г.) «О науке и государственной научно-технической политике».

11. П. М. Ромер. Экономика знаний. В кн. «Управление знаниями: хрестоматия»/Пер. с англ. под ред. Т. Е. Андреевой, Т. Ю. Гутниковой. СПб.: Высшая школа менеджмента СПбГУ, 2009.

12. С. Ю. Рощин, В. Н. Рудаков. Совмещение учебы и работы студентами российских вузов//Вопросы образования, № 2, 2014. С. 152-179.

13. Д. Д. Тис. Получение экономической выгоды от знаний как активов: «Новая экономика», рынки ноу-хау и нематериальные активы//Российский журнал менеджмента, № 1, 2004. С. 95-120.

14. А. Г. Фонотов, Е. А. Кашинова. Национальная инновационная система России: состояние и перспективы развития//Инновации, № 11, 2015. С. 25-29.

15. А. Ю. Чепуренко. Что такое предпринимательство и какая политика в отношении предпринимательства нужна России? (Заметки на полях работ современных зарубежных классиков)//Журнал Новой экономической ассоциации, № 2, 2012. С. 102-124.

16. М. Р. Шиверских. Взаимодействие предпринимательской и академической культуры в экономике знаний//Вопросы образования, № 4, 2010. С. 70-85.

17. Г. В. Широкова, Т. В. Цуканова, К. А. Богатырева. Университетская среда и предпринимательская активность студентов: роль бизнес-опыта и предпринимательской самоэффективности//Вопросы образования, № 3, 2015. С. 170-207.

18. Z. J. Acs, D. B. Audretsch. An Empirical Examitaion of Small Firm Growth//Economic Letters. Vol. 25, issue 4. 1987. P. 363-366.

19. Z. J. Acs, D. B. Audretsch. Innovation, Market Structure, and Firm Size//The Review of Economics and Statistics. Vol. 69, issue 4. 1987. P. 567-574.

20. Z. J. Acs, D. B. Audretsch. Small-Firm Entry in US Manufacturing//Economica. Vol. 56, issue 222. 1989. P. 255-265.

21. S. Djankov, E. Miguel, Y. Qian, G. Roland, E. Zhuravskaya. Who are Russia's Entrepreneurs?//Journal of European Economic Association, Papers and Proceedings. Vol. 3, issue 2-3. 2005. P. 587-597.

22. P. F. Drucker. Post — Capitalist Society. Oxford, OxfordButterworth Heinemann, 1993.

23. M. Kato, H. Okamuro, Y. Honjo. Does founders' human capital matter for innovation? Evidence from Japanese start-ups//Journal of Small Business Management. Vol. 53, issue 1. 2015. P. 114-128.

24. M. R. Marvel. Human Capital and Search-Based Discovery: A Study of High Tech Entrepreneurship//Entrepreneurship Theory and Practice. Vol. 37, issue 2. 2011. P. 1042-2587.

25. M. W. Staniewski, K. Janowski, K. Awruk. Entrepreneurial personality dispositions and selected indicators of company functioning//Journal of Business Research. Vol. 69, issue 5. 2016. P. 1939-1943.

26. Распоряжение Правительства РФ от 08.12.2011 г. № 2227-р «Об утверждении Стратегии инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 г.»//СПС КонсультантПлюс.

27. Стратегия инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 г. //СПС КонсультантПлюс.

28. Н. В. Городникова, Л. М. Гохберг, К. А. Дитковский, И.А. Кузнецова и др. Индикаторы инновационной деятельности-2016: статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2016. — 320 с.

Authors