Инновационные способности российских компаний: определяющая роль информационной компоненты

Цель статьи состоит в исследовании наиболее значимых элементов инновационных способностей фирмы. Выделив четыре ключевых элемента (финансовый, кадровый, информационный и технологический) и разработав специальные шкалы для их измерения, авторы применяют качественный сравнительный анализ с использованием нечетких множеств к исследованию данных по 75 российским фирмам промышленного профиля. Доказано, что информационный элемент выступает необходимым условием для достижения высоких результатов инновационной деятельности, в то время как кадровый и технологический элементы являются достаточными условиями и формируют по отдельности две конфигурации инновационных способностей. Выявлено, что финансовый элемент является наименее значимым для результатов инновационной деятельности. NB: текст статьи представлен на английском языке!

Ключевые слова: инновационные способности, инновация, конфигурация, КСА

Список использованных источников

1. J. Barney. Firm resources and sustained competitive advantage//Journal of Management, 1991, no. 17 (1), pp. 99-120.

2. T. Burns, G. M. Stalker. The management of innovation. London: Tavistock, 1961.

3. A. Chaveerug, P. Ussahawanitchakit. Learning orientation, innovation capability, and organizational performance in Thai audit firms: moderating effects of organization climate and uncertainty environment//Review of Business Research, 2008, no. 8 (2), pp. 92-102.

4. H. W. Chesbrough. Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business Press, 2006.

5. C. M. Christensen. Assessing your organization’s innovation capabilities//Leader to Leader, 2001, no. 21, pp. 27-37.

6. W. M. Cohen, D. A. Levinthal. Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation//Administrative Science Quarterly, 1990, no. 35, pp. 128-152.

7. F. Damanpour. Organizational innovation: a meta-analysis of effects of determinants and moderators//Academy of Management Journal, 1991, no. 34 (3), pp. 555-590.

8. K. M. Eisenhardt, J. A. Martin. Dynamic capabilities: what are they?//Strategic Management Journal, 2002, no. 21 (10-11), pp. 1105-1121.

9. K. Ferdows, A. De Meyer. Lasting improvements in manufacturing performance: in search of a new theory//Journal of Operations Management, 1990, no. 9 (2), pp. 168-184.

10. P. C. Fiss. Building better causal theories: a fuzzy set approach to typologies in organization research//Academy of Management Journal, 2011, no. 54, pp. 393-420.

11. C. Freeman, L. Soete. The economics of industrial innovation. Psychology Press, 1997.

12. R. M. Grant. The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation//Knowledge and Strategy, 1991, no. 33 (3), pp. 3-23.

13. N. Kondratiev. About the question of the major cycles of the conjuncture//Planovoe Khozyaystvo, 1926, no. 8, pp. 167-181 (in Russian).

14. L. Lessig. The future of ideas: the fate of the commons in a connected world. Random House, 2001.

15. R. R. Nelson, S. G. Winter. An evolutionary theory of economic change. Cambridge: Belknap, 1985.

16. M. Parashar, S. K. Singh. Innovation capability//IIMB Management Review, 2005, no. 17 (4), pp. 115-123.

17. P. M. Podsakoff, S. B. MacKenzie, J. Y. Lee, N. P. Podsakoff. Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies//Journal of Applied Psychology, 2003, no. 88 (5), pp. 879-903.

18. C. K. Prahalad, G. Hamel. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 1990, pp. 79-91.

19. C. C. Ragin. Fuzzy set social science. Chicago: University of Chicago Press, 2000.

20. C. C. Ragin. Redesigning social inquiry: fuzzy sets and beyond. University of Chicago Press, Chicago, 2008.

21. J. A. Schumpeter. The theory of economic development: an inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle. New Brunswick, New Jersey: Transaction Books, 1934.

22. D. Teece, G. Pisano. Dynamic capabilities of firms: an introduction//Industrial and Corporate Change, 1994, no. 3 (3), pp. 537-556.

23. D. J. Teece. Dynamic Capabilities and strategic management: organizing for innovation and growth. Oxford University Press, 2009.

24. M. Tuominen, S. Hyvönen. Organizational innovation capability: a driver for competitive superiority in marketing channels// The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 2004, no. 14 (3), pp. 227-293.

25. B. Wernefelt. A resource-based view of the firm//Strategic Management Journal, 1984, no. 5 (2), pp. 171-180.

26. A. G. Woodside. Moving beyond multiple regression analysis to algorithms: calling for adoption of a paradigm shift from symmetric to asymmetric thinking in data analysis and crafting theory// Journal of Business Research, 2013, no. 66 (4), pp. 463-472.

27. S. A. Zahra, G. George. Absorptive capacity: a review, reconceptualization, and extension//Academy of Management Review, 2002, no. 27, pp. 185-203.

Авторы