Модель исследования эффективности межфункционального взаимодействия маркетинга и НИОКР в процессе разработки инновационного продукта

Межфункциональное взаимодействие в компании считается одним из ключевых условий обеспечения успешности процесса разработки инновационных продуктов. Особый интерес представляют условия, приводящие к наиболее эффективному взаимодействию маркетинга и НИОКР, которые являются ключевыми отделами для разработки инновационного продукта. В данной работе решается задача по обобщению опыта эмпирических исследований в данной области и формулировке синтетической модели влияния различных факторов на эффективность взаимодействия

Ключевые слова: межфункциональное взаимодействие, разработка инновационного продукта

Список использованных источников

1. J. Andrews, D. C. Smith. In Search of the Marketing Imagination: Factors Affecting the Creativity of Marketing Programs for Mature Products//J. Mark. Res. Т. 33. № 2. 1996. P. 174-187.

2. M. Dayan, C. A. Di Benedetto, M. Colak. Managerial trust in new product development projects: its antecedents and consequences//RD Manag. Т. 39. № 1. 2009. P. 21-37.

3. C. R. Emery. A cause-effect-cause model for sustaining crossfunctional integration//Bus. Process Manag. J. Т. 15. № 1. 2009. P. 93-108.

4. A. Engelen, M. Brettel, G. Wiest. Cross-functional Integration and New Product Performance — The Impact of National and Corporate Culture//J. Int. Manag. Т. 18. № 1. 2012. P. 52-65.

5. H. Evanschitzky et al. Success Factors of Product Innovation: An Updated Meta-Analysis//J. Prod. Innov. Manag. Т. 29. 2012. P. 21-37.

6. S. Ghobadi, J. D’Ambra. Coopetitive relationships in crossfunctional software development teams: How to model and measure?//J. Syst. Softw. Т. 85. № 5. 2012. P. 1096-1104.

7. A. Griffin, J. R. Hauser. Integrating R&D and Marketing: A Review and Analysis of the Literature//J. Prod. Innov. Manag. Т. 13. № 3. 1996. P. 191-215.

8. A. K. Gupta, S. P. Raj, D. Wilemon. A Model for Studying R&D. Marketing Interface in the Product Innovation Process//J. Mark.Т. 50. № 2. 1986. P. 7-17.

9. G. H. Hofstede. Culture’s consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations//Behav. Res. Ther. Т. 41. № 7. 2001.

10. B. J. Jaworski, A. K. Kohli. Market Orientation: Antecedents and Consequences//J. Mark. Т. 57. № 3. 1993. P. 53-70.

11. R. T. Keller, W. E. Holland. Communicators and Innovators in Research and Development Organizations//Acad. Manage. J. Т. 26. № 4. 1983. P. 742-749.

12. E. J. Kleinschmidt, R. G. Cooper. The Impact of Product Innovativeness on Performance//J. Prod. Innov. Manag. Т. 8. № 4. 1991. P. 240-251.

13. P. R. Lawrence, J. W. Lorsch. Differentiation and Integration in Complex Organizations//Adm. Sci. Q. Т. 12. № 1. 1967. P. 1-47.

14. G. R. Massey, E. Kyriazis. Interpersonal trust between marketing and R&D during new product development projects//Eur. J. Mark. Т. 41. № 9/10. 2007. P. 1146-1172.

15. D. L. McLain. Evidence of the properties of an ambiguity tolerance measure: the Multiple Stimulus Types Ambiguity Tolerance Scale-II (MSTAT-II)//Psychol. Rep. Т. 105. № 3. Pt 1. 2009. P. 975-988.

16. D. L. McLain, E. Kefallonitis, K. Armani. Ambiguity tolerance in organizations: definitional clarification and perspectives on future research//Cogn. Sci. P. 344. 2015.

17. G. A. Miller, L. W. Wager. Adult Socialization, Organizational Structure, and Role Orientations//Adm. Sci. Q. Т. 16. № 2. 1971. P. 151-163.

18. C. Nakata, S. Im. Spurring Cross-Functional Integration for Higher New Product Performance: A Group Effectiveness Perspective// J. Prod. Innov. Manag. Т. 27. № 4. 2010. P. 554-571.

19. J. C. Narver, S. F. Slater. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability//J. Mark. Т. 54. № 4. 1990. P. 20.

20. A. L. Page, G. R. Schirr. Growth and Development of a Body of Knowledge: 16 Years of New Product Development Research, 1989-2004//J. Prod. Innov. Manag. Т. 25. № 3. 2008. P. 233-248.

21. M. B. Pinto, J. K. Pinto, J. E. Prescott. Antecedents and Consequences of Project Team Cross-Functional Cooperation// Manag. Sci. Т. 39. № 10. 1993. P. 1281-1297.

22. C. Robert, S. A. Wasti. Organizational Individualism and Collectivism: Theoretical Development and an Empirical Test of a Measure//J. Manag. Т. 28. № 4. 2002. P. 544-566.

23. R. Sethi, D. C. Smith, C. W. Park. Cross-Functional Product Development Teams, Creativity, and the Innovativeness of New Consumer Products//J. Mark. Res. Т. 38. № 1. 2001. P. 73-85.

24. J. B. Sшrensen. The Strength of Corporate Culture and the Reliability of Firm Performance//Adm. Sci. Q. Т. 47. № 1. 2002. P. 70-91.

25. W. E. Souder. Managing Relations Between R&D and Marketing in New Product Development Projects//J. Prod. Innov. Manag. Т. 5. № 1. 1988. P. 6-19.

26. V. Taras, P. Steel, B. L. Kirkman. Three decades of research on national culture in the workplace: Do the differences still make a difference?//Organ. Dyn. Т. 40. № 3. 2011. P. 189-198.

27. Q. Wang, E. Montaguti. The R&D-marketing interface and new product entry strategy//Mark. Intell. Plan. Т. 20. № 2. 2002. P. 82-85.

Авторы